24-2-2 تخريب و اصلاح سطوح آسفالتي

براي تعمير سطوح آسفالتي ابتدا بايد عيب کار را تشخيص داد، مهمترين عيوب اين سطوح عبارتند از:

- گودالها و حفره ها [1]

- نشست آسفالت در اثر خرابي زيرسازي [2]

- ترکهاي آسفالت [3]

- موج و شيارهاي طولي و عرضي [4]

- بيرون زدن شن از آسفالت (جدا شدن سنگدانه ها از آسفالت) [5]

- رو زدن قير [6]

- در قسمتهاي بعد به طور اختصار به شرح چگونگي به وجود آمدن اين معايب و روش اصلاح آنها مبادرت مي شود.

24-2-2-1 گودالها و حفره ها

اين گودالها در اثر عوامل زير به وجود مي آيند:

الف: کافي نبودن کوبيدگي آسفالت

ب: وجود نقاط ضعف در زيرسازي

پ: کافي نبودن قير در آسفالت

اين گودالها خطري براي عبور و مرور به شمار مي روند و اگر به فوريت مرمت نشوند، توسعه پيدا کرده و به علت نفوذ آب و سرايت رطوبت به زيرسازي و يخبندان، خرابيهاي بزرگتري را موجب مي شوند، از اين رو بايد به محض پيدايش گودال در محوطه، آن را لکه گيري نمود . نحوه عمل به ترتيب زير است : ابتدا بايد مصالح معيوب داخل گود را برداشت، اطراف گودال و کف آن بايد تا حدودي که به قشر محکم و قابل قبول برسد، کنده شود، در صورتي که زيرسازي، معيوب و مرطوب باشد، بايد مصالح آن را خارج کرد و مقطع آن را به شکل منظم هندسي درآورد و ديواره حفره را قائم ساخت . مصالح جايگزين قسمتهاي کنده شده از جنس قشر اساس و ضخامت هر لايه حدود 5 سانتيمتر مي باشد که به وسيله تخماق دستي کوبيده مي شود . اين زيرسازي را تا حدي بالا مي آورند که از سطح آسفالت به اندازه ضخامت آسفالت موجود و يا 5 سانتيمتر (هرکدام بزرگتر باشد) پايين تر قرار گيرد.

پس از اينکه محل تعمير شده تميز و خشک شد، بايد کف و اطراف آن را با قشر نازکي از قير MC2 آغشته نمود، به قسمي که اتصال مخلوط لکه گيري را با کف و جدار گود تأمين نمايد، در اين مرحله اگر قير اضافي به کار رود، بعداً از داخل مخلوط لکه گيري و کناره هاي آن به بيرون سرايت مي کند، پس از آغشته شدن کف و جدار به ترتيب فوق، مخلوط لکه گيري را در داخل گودال مي ريزند و بسته به وسعت آن به وسيله تخماق دستي، غلتک دستي و يا غلتکهاي صفحه اي لرزان مي کوبند . اين مخلوط بايد به اندازه اي در داخل گود ر يخته شود که پس از کوبيدن به اندازه ضخامت قشر آسفالت و حداکثر 5 ميليمتر از سطح آسفالت مجاور بلندتر باشد تا بعداً زير چرخهاي سنگين وسائط نقليه همتراز سطح آسفالت گردد.

24-2-2-2 نشست آسفالت در اثر خرابي زيرسازي

در بعضي از نقاط که زيرساز ي يا خاکريز جاده، خوب کوبيده نشده و يا براي عبور لوله هاي آب، گاز، کابل و نظاير آن، محل مذکور کنده شده ولي در بازسازي آن دقت نشده، بعداً در زير ترافيک به تدريج متراکم مي گردند و در نتيجه سطح آسفالت نشست مي کند . نشست آسفالت ممکن است بدون ترک خوردگي باشد، ول ي از آنجا که اختلاف سطح براي ترافيک ايجاد اشکال مي کند، بايد نسبت به مرمت آن اقدام نمود . در صورتي که نشست آسفالت خيلي زياد و گسترده باشد، بايد قشر آسفالت را تراشيد و پس از پر کردن و کوبيدن زير آن، مجدداً قشر آسفالت را تکرار نمود، ولي اگر شکست زياد نباشد، بايد آن را با مخلوط لکه گيري پيش ساخته، به نحوي که در مورد پر کردن گودالها گفته شد، پر نمايند.

24-2-2-3 ترکهاي آسفالت

مهمترين ترکهاي آسفالت عبارتند از:

- ترکهاي طولي و عرضي[7]

- ترکهاي پوست سوسماري يا موزائيکي[8]

- ترکهاي جمع شدگي[9]

- ترکهاي هلالي شکل[10]

روش مرمت هريک از ترکها، به اختصار به شرح زير است:

الف: ترکهاي طولي و عرضي

اين ترکها همان طور که از نامشان پيداست، تقريباً به موازات محور راه و يا عمود بر آن ايجاد مي شوند، علت ايجاد اين ترکها جابه جايي زيرسازي، انقباض زيرسازي در سرماي شديد و يا تورم بعضي از مصالح به کار برده شده در خاکريز بدنه راه مي باشد . هرگاه ترکهاي طولي و عرضي عريض باشند و خطر نفوذ آب و ايجاد يخبندان در فصل زمستان محتمل باشد، بايد فوراً آنها را با قير MC2 پر نمود و روي آنها را با ماسه خيلي نرم و يا خاک سنگ پوشانيد و پس از اينکه قير جذب مصالح شد ، ماسه هاي زائد را جارو نمود . قبل از ريختن قير، بايد داخل ترکها را از گردوخاک و مواد زائد پاک کرد، براي اين منظور مي توان از هواي فشرده و يا از برسهاي مويي زبر استفاده کرد.

بايد دقت نمود که از مصرف قير بيش از حد احتراز شود، در غير اين صورت قيرهاي زائد در اطراف ترک پخش شده و پس از ريختن ماسه، سطحي ناهموار ايجاد مي نمايد.

ب: ترکهاي پوسته سوسماري يا موزائيکي

اين ترکها به صورت چند ضلعيهاي کوچکي به شکل نقش روي پوست سوسمار ايجاد مي شوند، در اکثر موارد علت موزائيکي شدن آسفالت، عدم مقاومت کافي قشرهاي زيرين و يا ع دم تکافوي ضخامت آسفالت است، براي ترميم آنها بايد آسفالتهاي ترک خورده را برداشته و قشرهاي زيرين را که اغلب آب در آنها نفوذ نموده است، بيرون آورد و با مصالح مرغوب زيرسازي پر کرد و خوب کوبيد و پس از اجراي پريم کت با قير MC2 با مخلوط لکه گيري پيش ساخته، به نحو ي که در بند 24-2-2-1 گفته شد، آن را پر کرد.

پ: ترکهاي جمع شدگي

اين ترکها روي سطح آسفالت چند ضلعيهاي بزرگي را تشکيل مي دهند که به هم متصل هستند، علت به وجود آمدن آنها، بيشتر کمبود قير در مخلوط آسفالت و يا شکنندگي نوع قير مصرفي است و اصلاح اين ترکها مانند رديف « ب» مي باشد.

ت: ترکهاي هلالي شکل

اين ترکها به علت عدم چسبندگي قشر آسفالت گرم به زيرسازي آن و يا در اثر نچسبيدن قشرهاي آستر و رويه به يکديگر، ايجاد و در نتيجه در اثر فشار افقي حاصله از حرکت چرخهاي وسائط نقليه ظاهر مي شوند، براي مرمت اين قبيل ترکها بايد آسفالت اطراف ترک را آنقدر برداشت تا چسبندگي کافي بين آسفالت و سطح زيرين آن مشاهده شود و آنگاه گودال را برابر بند 24-2-2، آماده و با قير MC2 پريم کت و سپس با مخلوط لکه گيري پيش ساخته، پر نمود و خوب کوبيد.

24-2-2-4 موج و شيارهاي طولي و عرضي

موج عبارتست از پ ستي و بلنديهايي که به شکل سينوسي و اکثراً به صورت يکنواخت و منظم در سطح آسفالت ايجاد مي شوند . مهمترين علل ايجاد موج وجود قير اضافي در مخلوط آسفالت، دانه بندي غيرصحيح مواد سنگي، وجود مصالح گردگوشه به مقدار غير مجاز و بالاخره خوب کوبيده نشدن آسفالت است. شيار در سطح آسفالت به علت عدم وجود قير کافي و يا دانه بندي ناصحيح مواد سنگي به وجود مي آيد. طريقه اساسي مرمت قسمتهاي موجدار و شياردار، کندن آسفالت و تجديد آن با رعايت مشخصات آسفالت است.

24-2-2-5 بيرون زدن شن از آسفالت

بيرون زدن شن از آسفالت عبارتست از جدا شدن تدريجي مواد سنگي از مخلوط آسفالت که علت آن کمبود قير در آسفالت تهيه شده و يا حرارت زياد در هنگام پخش آن مي باشد . در صورتي که بيرون زدن شن جزئي باشد و معايب ديگري در سطح آسفالت مشاهده نشود، مي توان با پخش لايه نازکي از قير مايع MC2 بدون پخش مواد سنگي روي آن رفع عيب نمود، اين طريقه را اصطلاحاً سيل کت ابري [11]مي نامند.

24-2-2-6 رو زدن قير

اين عيب در اثر وجود قير زائد در مخلوط آسفالت به وجود مي آيد و در هواي مرطوب و باراني سطح راه را لغزنده مي سازد و براي ترافيک خطرناک است، براي مرمت آن مي توان در فصولي که هوا گر م است با پخش سنگ شکسته و يا ماسه دانه بندي شده روي سطح آسفالت و کوبيدن آن به دفعات توسط غلتکهاي سنگين، قيرهاي زائد را جذب نمود، هرگاه مقدار قير بيرون زده خيلي زياد باشد و يا هوا کاملاً گرم نباشد، بايد سطح آسفالت را خراشيد و مقداري سنگ شکسته به آن اضافه نمود و آن را خوب کوبيد.



[1]. Pits and Holes

[2]. Depression

[3]. Cracks

[4]. Corrugation

[5]. Weathering

[6]. Asphalt Bleeding

[7]. Longitudinal and Transverse Cracks

[8]. Alligator Cracks

[9]. Shrinkage Cracks

[10]. Slippage Cracks

[11]. Fogseal